Laatste Nieuws

Fietsers baas op fietsstraat

 

Het is rood en het ligt midden op de weg, wat is dat? Een fietsstraat! Rond 2004 behoorde Delft tot de eerste gemeenten die ze aanlegden. Inmiddels liggen ze overal in Nederland. 

De fiets is in Delft hét vervoermiddel geworden, stelt David Polman, adviseur Ruimte & Economie bij de gemeente. En dat heeft vooral veel voordelen, vindt hij. “In tegenstelling tot autorijden is fietsen schoon, gezond om te doen en houdt het de stad bereikbaar.” Maar de populariteit van de fiets heeft ook een keerzijde: “Het wordt steeds drukker in de stad en dat geldt ook voor fietsverkeer. Dit blijkt ertoe te leiden dat steeds meer fietsers zich minder veilig voelen. In recent ANWB-onderzoek scoorde Delft op dat punt echt minder goed dan voorheen.”

Fietsers baas op fietsstraat

Hoofdgebruiker

Samen met bewoners, bedrijven en andere organisaties werkt de gemeente op dit moment hard aan een nieuw Mobiliteitsplan dat een looptijd heeft tot 2040. Polman: “Net als in het huidige plan zal er weer stevig worden ingezet op fietsgebruik. Daar horen diverse maatregelen bij: meer ruimte scheppen voor fietsers, fietsers meer comfort bieden en een fijnmazig fietsnetwerk ontwikkelen met parallelle routes, zodat er wat te kiezen valt.”
Een belangrijk instrument daarin is de aanleg van meer fietsstraten: wegen in 30 km-zones die bedekt zijn met glad, rood asfalt, waar de fietser hoofgebruiker is en gemotoriseerd verkeer te gast. Auto’s en scooters mogen er rijden, maar ze mogen fietsers niet hinderen. Polman: “Een fietsstraat ligt niet – zoals een fietspad – aan de zijkant van de weg, maar in het midden van de weg; dat is ook de positie van de fietser. Aan weerszijden ligt een rabatstrook: een rij oneffen stenen waar fietsers niet overheen kunnen rijden, maar die auto’s ruimte geeft om uit te wijken.”

Riool

Autobezitters schrikken weleens als ze horen dat er een fietsstraat in hun wijk komt, heeft Polman gemerkt. “Bewoners zijn dan bang dat ze er met de auto niet meer kunnen komen of parkeren. Maar het is allebei niet waar: je kunt er blijven rijden en de parkeerplaatsen blijven gewoon bestaan.”
In de afgelopen jaren zijn in Delft op belangrijke fietsroutes diverse fietsstraten aangelegd en daar komen er zeker meer bij. Polman: “We zijn altijd alert op mogelijkheden en kansen. Neem de Mercuriusweg: na de zomer beginnen daar werkzaamheden aan het riool. Dan moet de straat open – het perfecte moment om er een fietsstraat van te maken.”

Succes

Soms is het succes van een vlotte fietsroute zo groot dat er voor ander verkeer wel erg weinig ruimte overblijft. Zo gaan heel veel fietsers via Zuideinde en Abtswoudsebrug naar de TU Delft. Polman: “De alternatieve fietsroute om vanaf de westkant van Delft naar de TU te komen, is de Kruithuisbrug. Die ligt een kilometer verderop – voor veel fietsers te ver om óm te fietsen. Vandaar het plan om tussen beide bruggen een extra fietsbrug aan te leggen, de Gelatinebrug. Dat zal gemotoriseerd verkeer uit de Zeeheldenbuurt meer ruimte geven. Want fietsverkeer is heel erg belangrijk, maar gemotoriseerd verkeer verdient ook alle aandacht. Dat in goede samenhang met elkaar regelen, wordt één van de centrale punten in het nieuwe Mobiliteitsplan.” 

Waar zijn fietsstraten? 

Op de Westlandseweg, Korftlaan, Ezelsveldlaan en Pijperring zijn fietsstraten aangelegd. December vorig jaar kwam daar de fietsstaat op de Leeghwaterstraat bij. En recentelijk werden fietsstraten op het Zuideinde en de Abtswoudseweg geopend. 
Nog dit jaar zullen fietsstraten op de Havenstraat en een deel van de parallelweg Van Foreestweg worden aangelegd. De fietsstraat op de Mercuriusweg wordt naar verwachting begin 2019 opengesteld. 




Terug
zaterdag 12 mei 2018 07:47:05 Categorie: Laatste Nieuws Ingezonden door: Rob