Laatste Nieuws

'Authentiek winkelen - we gaan het beleven!'

 

FPR, Future-Proof Retail onderzoekt wat je als retailer of winkelmedewerker nodig hebt om publiek te blijven trekken. Van 29 oktober tot 17 november doet FPR onderzoek in Ray Brandstore, NO13 en Instore conceptstore in Delft. Daar worden innovaties ook ter plekke uitgeprobeerd – de winkels fungeren als ‘living lab’. Kom het beleven!

FPR ondersteunt winkeliers om het roer in eigen handen te nemen en toekomstbestendig te winkelieren. Als het consumentengedrag verandert, moet  je als retailer meeveranderen. En het consumentengedrag verandert, in rap tempo. Ze gaan steeds meer online winkelen. Op dit moment vindt zo’n 10 procent van alle winkelbestedingen online plaats. De verwachting is dat dat over twee jaar rond de 30 procent zal zijn.

'Authentiek winkelen - we gaan het beleven!'

Beleven (1)

“Een goed product alleen is niet meer goed genoeg”, zo vat FPR-projectleider Anja Overdiek van De Haagse Hogeschool het probleem samen. “Goede producten kun je ook online aanschaffen. Als winkel moet je meer bieden, iets wat online shoppen niet kan bieden. Door van winkelen een beleving te maken, die mensen graag willen herbeleven – offline óf online. Met een fysieke winkel kun je het beste inspelen op emotie.” Hoe doe je dat dan? Daar helpt FPR bij. Door ter plekke technologische innovaties toe te passen en de resultaten daarvan te meten.

Shopping destination

Studenten en onderzoekers van FPR begeleiden winkelmedewerkers van Ray brandstore, NO13 en Instore conceptstore de komende drie weken om met vier nieuwe innovaties een beleving te bewerkstelligen. Twee winkelrobots – één die je welkom heet en één die je in staat stelt om vanuit huis of van waar dan ook digitaal door de zaak te lopen, een ‘loyalty-app’ en een ‘digi-bril’ waarmee je kunt zien wat de aandacht van bezoekers trekt, worden daarvoor ingezet. Deze tools wisselen elke week van winkel. “Met deze tools willen we winkelmedewerkers helpen – nóg meer – te denken vanuit de klant. Zodat het voor hen een tweede natuur wordt om antwoorden te bedenken op de vraag: ‘Hoe kan deze winkel een ‘shopping destination’ blijven?’ TMO Fashion Business School is hierbij een belangrijke partner. Zij heeft voor dit project de technologieën naar de winkels gebracht.”

Delen (1)

Wat je met deze innovaties precies kunt, dat weet Yvo Sonneveld van NO13 nog niet. “Ik doe mee, want ik vind het leuk om met studenten na te denken over nieuwe technieken en wat je daarmee kunt – en om ze ook te laten kijken naar de toepassingen die we zelf al bedacht hebben. Goed om als living lab te kunnen testen wat werkt en wat niet. Daar ga ik natuurlijk ook een blog of een vlog aan wijden op onze site. Omdat ik graag met onze klanten wil delen wat er in onze zaak gebeurt – want dat is ook hún zaak.”

Delen (2)

Dat de winkelleegstand in Delft trouwens relatief laag is, verbaast Overdiek niet. “Delft is een stad met een eigen karakter en biedt veel kleine, authentieke winkels de ruimte. Dat trekt mensen aan. Dit fenomeen erkennen ook online retailers als Coolblue, die ook fysieke winkels openen. En zoals online de voordelen van fysiek kan benutten, zo kan fysiek ook de voordelen van online benutten. Door te bloggen, bijzondere ervaringen online te delen – wat dat betreft doet Yvo het al heel goed. Want dat helpt om je winkel toekomstbestendig te maken.”

Beleven (2)

Sonneveld onderkent het belang van het Delftse karakter. “Mijn klanten van buiten Delft roemen dat. Daar moeten we op inspelen – fysiek én online. Niet alleen op het historische karakter van Delft, want ook innovatie en technologie passen bij Delft. Dat gaan we nu beleven!” Dat is ook precies de insteek van Overdiek. “Voor mij zijn de komende drie weken geslaagd als de ondernemers en hun medewerkers stappen in deze richting hebben gezet. In april 2019 komen we terug en dan hoop ik die beweging naar beleving terug te zien.”

 

Toekomstbestendig winkelen
Future-Proof Retail is een samenwerking van de gemeenten Den Haag, Assen, Roermond en Delft, Hogeschool Rotterdam, TMO Fashion Business School, Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Zuyd, Gilde Opleidingen, ROC Mondriaan, INretail, Vakcentrum, Thuiswinkel.org, FNV, SalesForce, de Bijenkorf, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Kamer van Koophandel en De Reactor, onder leiding van De Haagse Hogeschool. In heel Nederland experimenteren retailers samen met HBO en MBO studenten in living labs – ter plekke in de winkel. Hier onderzoeken ze welke vaardigheden ondernemers en medewerkers nodig hebben om ‘future-proof’ te zijn en hoe ze die het beste kunnen aanleren.
Kijk voor meer informatie op www.futureproofretail.nl.




Terug
vrijdag 26 oktober 2018 09:13:10 Categorie: Laatste Nieuws Ingezonden door: Rob