Laatste Nieuws

Talenten zoeken begeleiders

 

Sinds anderhalf jaar is het ‘Talentenhuis Delft’ actief met (huiswerk)begeleiding aan leerlingen, van groep 7 en 8 van de basisschool tot eindexamenleerlingen van de  middelbare school. Het is een sociaal huiswerkinstituut dat open staat voor alle leerlingen. Talenthuis Delft groeit als kool en zoekt daarom vrijwilligers voor de begeleiding. Wat je als vrijwilliger moet doen? Begeleiders Yolande Kolstee, Vivian Vriend en Betty Reijers geven hierop antwoord.

Talentenhuis Delft is zo’n anderhalf jaar geleden gestart in het Stanislas College aan de Krakeelpolderweg, eerst met de voorbereidingen en daarna een compleet schooljaar. “Talentenhuis Delft is voor iedereen toegankelijk”, zegt Yolande Kolstee (rechtsboven op de foto). 

Talenten zoeken begeleiders

“Ook voor kinderen van ouders die dat niet kunnen betalen. Huiswerkbegeleiding vinden we een luxe die iedere leerling zich moet kunnen permitteren. Want ieder kind moet de kans krijgen het beste uit zichzelf te halen, zijn of haar talenten te benutten. We proberen zo goed mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld en de interesses van de kinderen, zodat we hun persoonlijke talenten kunnen helpen ontwikkelen. De ingang is de huiswerkbegeleiding, waarbij je moet denken aan het leren leren, het stimuleren van de motivatie, het niet uitstellen van taken en helpen met eventuele problemen op school.”

Onverwachte talenten

Talentenhuis Delft zit momenteel in het ‘Science Centre’, het wetenschapsmuseum van de TU aan de Mijnbouwstraat. “Een prachtige locatie, waar de meeste kinderen anders nooit komen”, zegt Vivian Vriend (linksboven). “Alleen al deze ambiance motiveert! Kinderen worden nieuwsgierig en geïnspireerd, komen soms met onverwachte talenten. De basis is natuurlijk het huiswerk. Tegenwoordig zitten er vaak veel kinderen in één klas en is de aandacht dus ook vaak beperkt. Wij kunnen die aandacht wel geven en merken dat dat nodig is. Wij zijn minimaal met twee begeleiders op een groep, en stimuleren de kinderen ook om elkaar leerstof uit te leggen; dat zijn sociale aspecten die minstens zo belangrijk zijn.”

Bredere context

Daarnaast proberen de begeleiders zo veel mogelijk verhalend te begeleiden; dus niet op deze vraag hoort dit antwoord, maar proberen een bredere context te geven. Betty Reijers (rechtsonder): “We hebben kinderen van allerlei pluimage en karakter bij ons. Zo vroeg een jongetje laatst of we de antwoorden op de vragen uit zijn huiswerk wilden geven. Ons antwoord was dat dat niet goed was en dat de leerkracht dat wellicht niet goed zou vinden. Waarop hij zei dat het helemaal niet erg was want hij kreeg toch pas eerst een waarschuwing en bij de volgende keer straf! Na wat vragen van onze kant bleek dat hij absoluut onleesbaar schreef, en dus hebben we hem geholpen met zijn schrijven; doordat we de aandacht en de tijd hadden voor die jongen, konden we de vraag achter zijn vraag achterhalen en hem beter helpen.”

Verrijking

Als vrijwilliger krijg je een vrijwilligersvergoeding. Maar, zeggen Kolstee, Vriend en Reijers: “We vinden het vooral leuk, leerzaam en zinvol om dit te doen. Jongeren coachen is ook voor ons een verrijking. En je komt in aanraking met kinderen uit allerlei milieus, kinderen die je anders niet zomaar zou ontmoeten. We proberen de kinderen op gang te helpen, met zo hier en daar een blootgelegd talent waar ze wellicht verder mee kunnen.”


Talentenhuis Delft zoekt versterking van het huidige team van zo’n twintig mensen en wil graag doorgroeien naar vijfentwintig; de groepen worden groter en vragen om drie begeleiders per groep. Belangrijk voor een begeleider is interesse in kinderen, betrokken kunnen zijn en kunnen communiceren. Kijk voor meer informatie of aanmelden als vrijwilliger op www.talentenhuisdelft.nl of bel coördinator Martijn Kirsten (linksonder), 06 2004 7978.




Terug
vrijdag 23 augustus 2019 08:39:50 Categorie: Laatste Nieuws Ingezonden door: Rob