Laatste Nieuws

Zo werkt Delft Support

 

Wie in Delft jeugdhulp of ondersteuning nodig heeft, kan terecht bij Delft Support. Hoe werkt het? Een interview met Hatte van der Woude (wethouder jeugdhulp), Karin Schrederhof (wethouder Wmo) en Edith van den Berg (directeur Delft Support).

Delft Support werkt in opdracht van de gemeente en bestaat in januari 2020 twee jaar. Anders dan in veel andere gemeenten zitten de professionals van Delft Support bij elkaar in het stadskantoor. Dus niet in wijkteams verspreid over de stad. Van der Woude: “Dat is bewust. Wij willen direct de medewerker met de juiste kennis inzetten. Meld je je aan omdat je je zorgen maakt over je kind? Dan krijg je een afspraak met een medewerker van team Jeugd. Heb je hulp nodig in huis? Dan volgt een afspraak met een Wmo-consulent. Zo krijgt de inwoner snel passende hulp.”

Zo werkt Delft Support

Bij mensen thuis

Schrederhof vult aan: “Daar komt bij dat onze medewerkers meestal bij de mensen thuis langsgaan, dat vinden we belangrijk. Alle professionals zijn gewend om breed te kijken wat een cliënt nodig heeft.” Van den Berg beaamt dat: “En omdat de teams bij elkaar in het stadskantoor zitten, weten ze elkaar goed te vinden. Blijkt tijdens een Wmo-gesprek dat het niet goed gaat met een kind uit het gezin? Dan schakelt de Wmo-consulent, uiteraard na overleg met de ouders, team Jeugd in.”

Duurzaam verbeteren

Duurzaam verbeteren is het motto. Van den Berg: “Het gaat in eerste instantie niet om wat het kost, maar of we het benodigde resultaat behalen. Daarbij kijken we niet alleen naar het kind of de cliënt, maar ook naar de omgeving. Hoe zitten de ouders in hun vel? Spelen er psychiatrische problemen? Kunnen we  helpen met het op orde brengen van financiën of huisvesting? We hollen niet van incident naar incident, maar werken aan langdurige verbetering. Voor ouders, kinderen én kleinkinderen.”
Die langdurige verbetering is ook het belangrijkste doel van het project Beter Samenspel. Daarin werken Delft en negen andere gemeenten samen met instellingen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering aan betere zorg voor kinderen met veel problemen. Van der Woude: “We zagen dat die samenwerking beter moest, dus we werken daar hard aan.”

Landelijke ontwikkelingen

Veranderingen in de Wmo, de toenemende zorgvraag vanwege de vergrijzing, krappe budgetten in de jeugdzorg; landelijke ontwikkelingen gaan de Delftse deur niet voorbij. Van den Berg: “Ook wij hebben te maken met personeelstekort; we hebben moeite om goede zorgprofessionals te vinden. Daardoor kunnen we mensen soms minder snel helpen dan we zouden willen.” En ook Delft zoekt naar oplossingen voor de druk op de zorgbudgetten. Van der Woude: “Zo voeren we allerlei maatregelen uit om nog slimmer en efficiënter te werken. Maar we doen geen concessies aan de kwaliteit van de zorg die we leveren. Iedereen krijgt de zorg die hij of zij nodig  heeft.”

Korte lijnen

Delftenaren kunnen niet alleen terecht bij Delft Support, maar ook bij bijvoorbeeld Delft voor Elkaar of de jeugdgezondheidszorg. “Zij helpen inwoners met enkelvoudige hulpvragen”, legt Van den Berg uit. “Als blijkt dat meer zorg nodig is, schakelen ze ons in. Andersom verwijzen wij ook naar hen, als iemand al geholpen is met een paar gesprekken met een cliëntondersteuner of een maatje.” Inwoners hoeven niet bang te zijn dat ze bij de verkeerde organisatie komen met hun hulpvraag, benadrukt Schrederhof. “We zorgen met elkaar dat je als inwoner de juiste zorg krijgt. Zware zorg als dat nodig is, lichte zorg als dat kan.”


Heeft u vragen op het gebied van jeugdhulp of de Wmo? Dan kunt u terecht bij Delft Support. Dit kan ook via de huisarts of school. Delft Support bestaat uit de volgende teams: team Jeugd, team Wmo, de Jongerenacademie (voor jongeren tot 27 zonder werk of opleiding) en het Sociaal Team (voor mensen met veel problemen tegelijk).




Terug
vrijdag 20 december 2019 07:33:39 Categorie: Laatste Nieuws Ingezonden door: Rob