Laatste Nieuws

Zo werkt Werkse! nu

 

Postverzorging, groenonderhoud, verpakkingswerk, schoonmaak, beveiliging – het zijn voorbeelden van sectoren waarin veel medewerkers van Werkse! werkzaam zijn. Hoe gaat dat in coronatijd?

Werkse! directeur Cor van der Wel: "Wie op dit moment werkt, doet dat volgens de richtlijnen van het RIVM en de overheid – en dat is voor sommige medewerkers flink wennen. Dat er gewerkt wordt heeft twee redenen. De eerste is dat Werkse! een sociale functie heeft. Werk geeft structuur en ritme – een belangrijk baken voor onze medewerkers met een beperking. Daarbij staat de gezondheid en het welzijn van medewerkers altijd voorop. Soms moeten we iemand preventief naar huis sturen, bijvoorbeeld als die tot een risicogroep behoort."

Zo werkt Werkse! nu

Aangepaste vorm

"De tweede reden dat er wordt doorgewerkt, zijn de ‘cruciale beroepen’. Medewerkers werken zoveel mogelijk door in aangepaste vorm en in kleinere bezetting. Dat betekent dat de post normaal bezorgd wordt, de buitenruimtes worden schoongehouden en dat er op klantlocaties die geopend zijn gewoon – nee, extra goed – wordt schoongemaakt.
Zo’n honderd collega’s zijn dagelijks bezig met het schoonhouden van bijvoorbeeld brandweerkazernes, ambulancediensten en scholen waar toch examentrainingen gaan plaatsvinden. Iedereen moet in korte tijd overschakelen van het reguliere werk naar schoonmaken van kritische zaken, zoals liftknoppen en deurkrukken. Dat is voor onze doelgroep die gewend is aan een vaste structuur een extra uitdaging.”

Extra taak

“Onze medewerkers die bij PostNL in Den Hoorn gedetacheerd zijn, verwerken nu aantallen pakketten die je anders alleen rond de kerstdagen tegenkomt. En voor onze groenmedewerkers is dit de drukste tijd van het jaar. Die worden hier en daar ondersteund door onze kantoormedewerkers, die ze bijvoorbeeld helpen met schoffelen.
Medewerkers die vanuit Werkse! gedetacheerd zijn, volgen de werkgever. Zo is het werk bij scholen en het Delftse winkelwarenhuis gestopt. Maar omdat veel lokale supermarkten juist wel doorgaan, doen onze medewerkers daar dat ook. Zelfs vaak met een extra taak: het grondig ontsmetten van winkelwagentjes en –mandjes na gebruik.”

Baankansen

“Een aantal van onze re-integratie consulenten helpt het klantcontactcentrum van de gemeente Delft, bij het afhandelen van uitkeringsaanvragen. Intussen bellen onze accountmanagers werkgevers na om te vragen hoe het gaat en of er baankansen zijn voor onze doelgroep; in deze tijd extra lastig. Er zijn er wel enkele plaatsingen. De vraag naar personeel komt nu vooral uit de hoek van postverzorging en schoonmaak."

Perspectief

"Groepsbijeenkomsten, zoals sollicitatie-trainingen, zijn allemaal afgezegd. Wel vinden er digitaal één-op-één digitale intake-gesprekken plaats om iemand – nu of later – naar werk te kunnen begeleiden. Want we willen er zo goed mogelijk klaar voor zijn om de mensen die een beroep doen op een uitkering weer perspectief te bieden.”

Op de foto schoonmaker Enver: “Ik houd al ruim twintig jaar de stad schoon. Veeg de stoepen en straten, leeg de prullenbakken – de hele binnenstad gaan we door, altijd met z’n tweeën. Maar nu doe ik het alleen: in een kleine elektrische kar kun je geen anderhalve meter afstand houden van iemand. Het is zwaar werk. Maar mooi!”




Terug
vrijdag 3 april 2020 08:15:28 Categorie: Laatste Nieuws Ingezonden door: Rob