Laatste Nieuws

Dienstverlening gemeente nu vooral digitaal

 

De coronamaatregelen hebben veel invloed op de dienstverlening van de gemeente. Onder verre-van-ideale omstandigheden proberen de medewerkers van de gemeente zo goed mogelijk te helpen.

Nederland werkt massaal thuis en dat betekent dat de netwerken voor telefoon en internet zwaar worden belast. Dat is merkbaar in heel Nederland – en helaas ook bij de gemeente Delft. Het komt daardoor voor dat de gemeente telefonisch soms slechter bereikbaar is. En ook dat de geluidskwaliteit niet optimaal is.

Dienstverlening gemeente nu vooral digitaal

Andere manieren

Maar naast telefonisch kunt u de gemeente ook op andere manieren bereiken. Zo kunt u uw vragen stellen via het contactformulier dat u vindt via www.delft.nl/contact. Ook is de gemeente bereikbaar via Facebook, Twitter en WhatsApp, via het telefoonnummer 06-52 73 94 76. De medewerkers proberen zo snel mogelijk te reageren, maar het kan in deze tijd wel iets langer duren dan gebruikelijk.

Divers

Achter de schermen wordt hard gewerkt om de dienstverlening zo goed mogelijk door te laten gaan. Sinds zo’n twee weken doen veel mensen van het klantcontactcentrum (KCC) dat vanuit huis. Een van de medewerkers dienstverlening van het KCC: “Het is druk. Het aantal vragenstellers is hoog en het soort vragen is heel divers. Maar het geeft ook veel voldoening. Ik kan geconcentreerd werken en me lekker vastbijten in de materie.”

Nieuwe taakverdeling

In ‘gewone tijden’ bemenst hij de telefoon in het callcenter, beantwoordt hij vragen die Delftenaren stellen via de website, Facebook, Twitter en WhatsApp en is hij een schakel voor Stadsbeheer in het doorzetten van vragen en meldingen over de openbare ruimte. Nu is er een tijdelijke nieuwe taakverdeling en houdt hij zich vooral bezig met WhatsApp. “Ik merk het meteen als er telefoonstoringen zijn – het aantal berichten op WhatsApp neemt direct toe.”

Gemeentesite

Inwoners en bedrijven kunnen onveranderd hun zaken met de gemeente regelen via de gemeentesite. Denk bijvoorbeeld aan een verhuizing doorgeven, een uittreksel of akte aanvragen of een melding doen. Afhankelijk van welke dienst of het product nodig is, moet iemand vooraf inloggen met een DigiD, een burgerservicenummer of andere gegevens invullen. Wie nog geen DigiD heeft, kan deze aanvragen via digid.nl.

Stadskantoor

Het stadskantoor aan het Stationsplein is nog wel open, maar beperkt. In elk geval tot en met 28 april kunnen mensen – op afspraak – van 8.30 tot 12.00 uur bij de balies terecht voor spoedgevallen: voor de aanvraag van een paspoort, een identiteitskaart of een rijbewijs dat afloopt voor 5 mei 2020. Ook voor het aangeven van een geboorte of overlijden blijven de balies open. Daarnaast blijven kosteloze en eenvoudige huwelijken in het stadskantoor mogelijk. Wel mag een bruidspaar dan alleen nog de getuigen meebrengen.




Terug
vrijdag 10 april 2020 08:15:24 Categorie: Laatste Nieuws Ingezonden door: Rob