Laatste Nieuws

Meer toeristen door samenwerking

 

In het eerste half jaar van 2016 heeft ruim een miljoen bezoekers uit eigen land de stad Delft bezocht. Dit is maar liefst 12 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2015. 

De stijging in Delft is volgens het NBTC/NIPO de hoogste in Nederland. Rotterdam en Den Haag volgen met respectievelijk 11 en 10 procent,. Andere steden laten een minder hoge stijging zien, terwijl ruim de helft van de onderzochte steden zelfs te maken heeft met dalende bezoekersaantallen.

Meer toeristen door samenwerking

Waardering

Ook de VVV Delft spreekt van een uitstekend eerste half jaar met een forse stijging van bezoekers aan de balie. Dat Delft populair is, bewijzen ook de waarderingscijfers. In hetzelfde onderzoek beoordelen de ondervraagden Delft met een 8.2 (alleen Maastricht scoort met een 8.4 hoger) en volgens reizigersbeoordelingssite Zoover is Delft met een 8.6 de populairste bestemming van Zuid-Holland.

Mooier en aantrekkelijker

Geen toeval, volgens Peter Ruysch, voorzitter Stichting Centrum Management Delft (SCMD). “De afgelopen paar jaren hebben in de stad mooie projecten plaatsgevonden met tastbare resultaten. Een goed voorbeeld hiervan is de gratis wifi die we in samenwerking met de TU Delft hebben gerealiseerd op de pleinen in de binnenstad.” 

De stichting bestaat uit vertegenwoordigers van alle partijen in de binnenstad die de binnenstadsnota Vitaal & Gastvrij uitvoeren, legt Ruysch toe. “Gezamenlijk zoeken we de verbinding om op basis van co-financiering de stad mooier en aantrekkelijker te maken. Zo wordt aan het einde van dit jaar de Barbarasteeg verfraaid als aanlooproute naar de binnenstad. Een ander voorbeeld is het stimuleren van de Samenwerkingsmonitor Delft.” 

Digitale monitor

In deze digitale monitor voeren de diverse branches, zoals parking, cafés en restaurants, Delft Marketing/VVV Delft, hotels, cultuur en retail gegevens in als bezoekersaantallen, omzetcijfers en data van evenementen. Deelnemers weten precies welke acties iets opleveren. Zo organiseert Raymond van Uffelen, eigenaar van Ray Brandstore, iedere zondag de Blue Sunday in het centrum van Delft. Hij stimuleert andere ondernemers om extra activiteiten te organiseren in en rond hun winkel - van modeshows tot muziekoptredens.

Gezellige terrassen

Uit het halfjaarrapport van het NBTC/NIPO kwam nog meer positiefs: Delft schoort boven het landelijk gemiddelde als het gaat om waardering winkelaanbod, horeca, levendigheid en veiligheid. 

Als belangrijkste redenen voor een bezoek aan Delft noemden de ondervraagden: de gezellige terrassen, horeca en funshoppen. Verder kwam 10 procent naar Delft voor een stadswandeling en 9 procent voor museumbezoek. 




Terug
vrijdag 23 september 2016 09:30:20 Categorie: Laatste Nieuws Ingezonden door: Rob